1952 :
Grunnleggeren av Suzuki, 63 år gamle Michio Suzuki, starter produksjon av små
motorer
for bruk på tråsykler. Den første var totakteren på 36 ccm med navn
"Power Free"
1954 :
Suzuki introduserte sin første virkelige motorsykkel. Det var to varianter,
CO med 90 ccm
og COX med 123 ccm slagvolum. Begge hadde sideventilert
firetaksmotor, tre gir og teleskopgaffel.
1955 :
Firetaksmotorene fases ut, og erstattes med totaktsmotorer på 102 og 123 ccm
i modellene "Porter Free" og ST. Suzuki satser nå på totaktsmotorer de neste to
tiårene.
1956 :
Suzuki introduserer sin første twin med modellen "Colleda TT" på 247 ccm.
1959 :
Colleda Seltwin, en ny tosylindret modell med 125 ccm motor slippes.
1960 :
Suzuki vinner første pris for sin innsats i 125 ccm -klassen på Isle Of Man TT.
1961 :
Ernst Degner, racerfører hos østtyske MZ, hopper av og tar med seg
hemmeligheter
fra MZ om totaktstuning.
1962 :
Ernst Degner vinner Suzukis første verdensmesterskap.
Før tiåret var omme
hadde Suzuki fått ytterligere 8 VM-seiere.
1964 :
Erling Sande AS starter import av Suzuki til Norge.
1966 :
Suzuki T20, også kalt Super Six, presenteres. Tosylindret totakter på 250
ccm.
Moderne linjer, høy ytelse, og verdens første serieproduserte motorsykkel
med 6 gir.
1967 :
Suzuki T500, solgt under navnet "Titan" i USA og "Cobra" i Europa slippes.
Gikk for å være rask, tørst, pålitelig og vibrerende...
1971 :
Suzuki GT750 "Vannbussen" blir introdusert på MC-Messen i Tokyo.
Tresylindret
vannkjølt totaktsmotor på 738 ccm. Året etter kom de mindre
luftavkjølte
slektninger GT 380 og GT550.
1974 :
Suzuki introduserer Suzuki RE-5 med wankelmotor.
1976 :
Totaktsmodellene fases ut, og firetaksmodellene GS400 og
GS750 introduseres.
Suzuki følger da de tre andre store japanske MC-fabrikker ved valg av
4T-motorer.
Flere GS-modeller følger på i andre del 70-tall.
1979 :
GSX-modellene introduseres. En modernisering av GS-serien, og 4 ventiler pr. sylinder.
1981 :
Suzuki Katana introduseres. Modeller med spesielt design i størrelse fra 550 ccm til 1100 ccm.
1984 :
Suzuki XN-85. Teknisk avansert modell med 673 ccm Turboladet motor.
1985 :
RG500, racingmaskin tilpasset gatebruk blir tilgjengelig for gatekjørere.
Råsterk, vannavkjølt totaktsmotor med 4 sylindere kvadratisk plassert.
Så om
ikke det var nok, så kom også GSX-R750, en lett, svært rask racer til gatebruk
som ble solgt i et større antall en totakteren RG500. Suzuki GSX-R1100 kom året
etter.